Pentru un cititor avid ca mine să pui mâna pe cartea pe care o aştepţi de anul trecut din seria preferată sau o carte nou lansată a cărui synopsys îţi lasă gura apă este precum ai lua în primire nectarul zeilor. Cumpăr cărţi fără să le ţin numărul şi fără să regret măcar un pic, dar mă lovesc de cele mai multe ori de veşnica problemă care nu face altceva decât să îmi rupă sufletul în bucăţi mici şi să le arunce în vânt: lipsa stocurilor pe site-urile de specialitate.

Ca să înțelegeți mai bine, nu prea cumpăr cărți din librării din cauza costurilor lor foarte ridicate, iar faptul că sunt doar o adolescentă pe banii părinților nu mă ajută extrem de mult. Însă există şi varianta ajutătoare asupra problemei şi anume cărțile în varianta e-book.

În acest articol m-am gândit să vorbesc despre punctele tari şi cele slabe ale fiecărei variante.

Prima carte tipărită datează din anul 1455, fiind o carte bisericească, mai exact o biblie. Ştim cu toţii că religia a ajutat de-a lungul vremii răspândirea culturii, dovada o face existenţa celor 4 exemplare complete cu 1282 de pagini, dintre care unul este păstrat la Göttingen, un oraş universitar din Germania. Avantajul de-a trăi în epoca tehnologiei: aceasta poate fi consultată on-line în formă electronică.

Cu toţii ştim cât de mult ne uşurează munca e-book-urile. Nu trebuie să mai cărăm după noi plase întregi de informaţii, pentru că cu ajutorul platformelor sociale suntem tot timpul conectaţi la ceea ce ne interesează. Revenind la literatura contemporană şi ficţiune, site-urile de specialitate ne pun la îndemână o varietate de alegeri pe care putem să le facem. Suntem la un click şi câţiva lei distanţă de a ne afunda în plăcerea lecturii.

Şi totuşi. Nu poţi compara tableta, smartphone-ul sau kindle-ul cu mirosul inconfundabil al cărţilor. Recunosc: ador să miros cărţile, dacă aş putea alege un parfum care să mă reprezinte, ar fi acela de cărţi noi. Nu poţi compara frumuseţea copertei văzută prin ochiul lentilei unei camere foto, cu cea a unui print screen când vrei să te „lauzi” că ai mai citit ceva. Nu poţi să nu adori faptul că îţi trebuie mai mult spaţiu ca să le depozitezi pe toate şi nu poţi să nu te simţi mai bine atunci când răsfoieşti şi auzi sunetul colilor care se ating una de cealaltă.

În opinia mea, e-book-urile sunt facile atunci care ai nevoie de informaţie, acces instant şi nu ai timp de pierdut. Mi-am cumpărat o singură serie în format e-book, este vorba de trilogia Fifty Shades (recenzia e aici) pentru că n-am avut răbdare şi a fost mai economic. Ceea ce am spus mai sus mi se aplică în totalitate.

Cărţile tipărite sunt pentru boemi, pentru cei care vor să interacţioneze „live” cu personajele. Au avantajul de a îţi înfrumuseţa locuinţa pentru că „O cameră fără cărţi e ca un trup fără suflet” – Cicero, miros bine şi îţi oferă un altfel de confort spiritual.

Nu cred că cele două forme sunt în antiteză ci doar se adresează diferitor interese. La urma urmei…

200_s

 

Voi sub ce formă citiţi cărţi?

Kisses, xo

2 gânduri despre „E-book versus carte tipărită

  1. Carti in format tipărit citesc, mai rar citesc e-book, si asta pentru ca nu am la final senzatia ca am citit cartea… Senzatie pe care o carte tipărită mi-o da.

Lasă un răspuns

